Anketa
Každý, kdo má jakoukoliv informaci o osudu této kroniky nebo ví, kde by se mohla nacházet, se může obrátit na tiskové oddělení mosteckého magistrátu. Kontaktovat můžete přímo redaktora Petra Dundeka.
Litvínovsko v číslech
Informace
František Maxmilian Kaňka
František Maxmilian Kaňka (19. srpna 1674 Praha – 14. července 1766 Praha) byl významný český barokní architekt.
Život
Vyučil se v pražské huti svého otce Víta Václava Kaňky, později studoval v Itálii a Vídni. Po návratu ze zahraničí spolupracoval s G. B. Alliprandim, J. B. Santini-Aichelem, prováděl také stavby podle projektů K.I. Dientzenhofera. Stal se měšťanem na Starém Městě s bytem v Dlouhé ulici, kde provozoval také pivovar. V roce 1709 spolu se sochařem Františke Preisem usiloval o zřízení pražské Akademie umění, ale neuspěli. Přátelil se a spolupracoval s malířem V. V. Reinerem a sochařem M. B. Braunem.
Úspěšně prováděl úpravy zámků, paláců a chrámů, v roce 1724 byl jmenován císařským architektem. Pracoval pro řády augustiniánů, jezuitů a cisterciáků, dále pro šlechtické rody Valdštejnů, Černínů, Mansfeldů, Pachtů, Trautmansdorfů a Vrtbů, z čehož měl nemalé příjmy. Pro rod Kinských postavil v letech 1721-1723 zámek Karlova Koruna u Chlumce nad Cidlinou.
Pro rod Černínů projektoval mj. zámek ve Vinoři, kapli v zahradním paláci ve Vídni a dva paláce na Malé Straně v Praze a dokončil palác na Hradčanech. Ve službách dalších rodů vedl např. pro Vrtby přestavbu zámku Konopiště či projektoval úpravu Vrtbovské zahrady na Malé Straně v Praze, pro Valdštejny postavil zámek a kostel v Loučeni a pro Pachty z Rájova zámek v Liběchově. Podle jeho plánů byl pro řád Tovaryšstva Ježíšova (jezuiti) postaven chrám sv. Klimenta či dostavěna kolej Klementinum na Starém Městě v Praze, dále vedl dostavbu piaristického chrámu Nalezení sv. Kříže v Litomyšli, projektoval přestavbu konventu a prelatury augustiniánského kláštera na Karlově na Novém Městě v Praze či Karolina na Starém Městě v Praze a dokončil konventní budovu cisterciáckého kláštera na Zbraslavi. Navrhoval též oltáře, pomníky a sochy. Stavby, které vyprojektoval, realizovala celá řada jeho spolupracovníků a žáků.
Navazoval na klasicistní formu baroka, kterou poznal u G. Alliprandiho. Postupně se stal nejproduktivnějším architektem českého baroka, po Santinim a Dientzenhoferech patřil též mezi nejvýznamnější české architekty. Svou prací přispěl ke zdomácnění baroka v české architektuře.
Kaňkovy práce v Praze
Dům „U zlatého supa"Elsnicovský důmČernínská zahradaLedeburská zahradaVrtbovská zahradaZahrada Na ValechKrálovská zahradaPalác Mladotovský(Faustův dům)Černínský palácKlementinumPalác Pachtů z RájovaPalác Lažanských (Malá Strana)Oettingenský palácHartigovský palácPalác Thurn-TaxisůPálffyovský palácVrtbovský palácLedeburský palácFürstenberský palácChrám sv. VítaZrcadlová kaple Zvěstování P. MarieChrám sv. SalvátoraBazilika sv. JiříVlašská kaple Nanebevzetí P. MarieChrám sv. Šimona a JudyChrám sv. Nanebevzetí P. Marie a sv. Karla VelikéhoChrám sv. KateřinyChrám sv. JiljíDům "U zlatého jednorožce"Dům "U kamenného beránka"KarolinumAugustiniánský klášter Na KarlověZbraslavský zámekCtěnice (zámek)Vinoř kostel
Poslední komentáře
1 rok 8 týdnů zpět
4 roky 25 týdnů zpět
4 roky 38 týdnů zpět
4 roky 38 týdnů zpět
4 roky 38 týdnů zpět